Dział |
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
020 |
Leśnictwo - czynsz za dzierżawę obwodów łowieckich |
1.754 1.754 |
- - |
- - |
400 |
Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę - wpłaty mieszkańców Rudnika i Przędzela na budowę wodociągu - środki programu „SAPARD” na budowę sieci wodociągowej |
373.270 100.000 273.270 |
96.650 96.650 - |
25,9 96,7 - |
600 |
Transport i łączność - wpłaty za zajęcie pasa drogowego - środki programu „SAPARD” na budowę drogi |
132.911 1.500 131.411 |
- - - |
- - - |
700 |
Gospodarka mieszkaniowa - wpływy z opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości gminy - wpływy z dzierżaw nieruchomości gruntowych i najmu majątku gminy - wpływy ze sprzedaży majątku gminy - wpływy z odsetek od nieterminowej realizacji należności budżetowych |
290.000 10.000 70.000 210.000 - |
118.682 13.286 36.857 67.556 983 |
40,1 132,9 52,6 32,2 - |
750 |
Administracja publiczna - dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej - wpływy z opłat za specyfikacje i inne wpłaty - dotacje celowe z budżetu państwa na promocję gminy i eksportu wyrobów wiklinowych |
69.315 56.055 2.000 11.260 |
41.741 34.464 7.277 - |
60,2 61,5 363,8 - |
751 |
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa - dotacja celowa z budżetu państwa na realizacje zadań z zakresu administracji rządowej (prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców) - dotacja celowa z budżetu państwa na przeprowadzenie ogólnopolskiego referendum |
26.458 1.476 24.982 |
25.516 738 24.778 |
96,4 50,0 99,2 |
756 |
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej - wpływy z podatku rolnego - wpływy z podatku leśnego - wpływy z podatku od nieruchomości - wpływy z podatku od środków transportu - wpływy z podatku od spadków i darowizn - wpływy z podatku od posiadania psów - wpływy z opłaty targowej - wpływy z opłaty administracyjnej za czynności urzędowe - wpływy z opłaty skarbowej - wpływy za czynności cywilno-prawne - odsetki od nieterminowej realizacji zobowiązań podatkowych - udział w podatku dochodowym od osób fizycznych - udział w podatku dochodowym od osób prawnych - opłaty za wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych - wpływy z podatku od działalności gospodarczej od osób fizycznych opłacone w formie karty podatkowej - pozostałe wpływy |
3.287.977 122.500 36.000 1.700.000 20.000 14.000 1.000 85.000 5.000 20.000 108.000 11.000 1.048.477 35.000 80.000 - 2.000 |
1.458.413 126.666 22.262 727.767 12.756 2.648 - 36.649 3.397 12.100 23.379 8.738 377.089 20.670 83.792 310 190 |
44,4 103,4 61,8 42,8 63,8 18,9 - 43,1 67,9 60,5 21,6 79,4 36,0 59,0 104,7 - 9,5 |
758 |
Różne rozliczenia - część oświatowa subwencji ogólnej - część podstawowa subwencji ogólnej - część rekompensująca subwencji ogólnej - odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych - odpis Urzędu Skarbowego na środek specjalny |
7.080.495 4.349.242 2.391.079 315.174 25.000 - |
4.050.706 2.676.456 1.195.542 161.339 17.673 -304 |
57,2 61,5 50,0 51,2 70,7 - |
801 |
Oświata i wychowanie - wpływy z najmu majątku szkół - odsetki od środków na rachunkach bankowych - dotacja celowa z budżetu państwa „wyprawka szkolna” - dotacja celowa inwestycyjna na rozbudowę gimnazjum - dotacja celowa z budżetu na sfinansowanie odpisu na fundusz socjalny nauczycieli rencistów i emerytów |
140.328 4.000 300 2.425 100.000 33.603 |
21.192 1.978 519 - - 18.695 |
15,1 49,5 173,0 - - 55,6 |
851 |
Ochrona zdrowia - dotacja celowa na opłatę składek ubezpieczenia zdrowotnego za uczniów |
1.267 1.267 |
528 528 |
41,7 41,7 |
853 |
Opieka społeczna - wpływy za usługi opiekuńcze - odsetki bankowe i inne wpływy - dotacja celowa na wypłatę zasiłków i zapomóg - dotacja celowa na wypłatę zasiłków rodzinnych - dotacja celowa na utrzymanie OPS - dotacja celowa na opłatę składek ubezpieczenia społecznego - dotacja celowa na dożywianie uczniów - dotacja celowa na wypłatę dodatków mieszkaniowych - dotacja celowa „wyprawka szkolna” |
918.011 4.500 400 569.900 57.800 178.300 11.000 47.620 46.351 2.140 |
544.492 2.249 892 319.340 26.460 95.400 6.700 44.960 46.351 2.140 |
59,3 50,0 223,0 56,0 45,8 53,5 60,9 94,4 100,0 100,0 |
854 |
Edukacyjna opieka wychowawcza - czesne w przedszkolu - dotacja celowa na odpis na ZFŚS |
11.278 9.000 2.278 |
6.526 5.490 1.036 |
57,9 61,0 45,5 |
900 |
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - wpłaty mieszkańców Rudnika na budowę kanalizacji - środki „SAPARD” na budowę kanalizacji - dotacja celowa na oświetlenie dróg, których gmina nie jest zarządcą - dotacja celowa na zadania zlecone – dobudowa punktów świetlnych - dotacja celowa z WFOŚiGW i Starostwa – konkurs ekologiczny |
530.651 50.000 383.401 79.800 14.500 2.950 |
139.475 76.425 - 62.600 - 450 |
26,3 152,8 - 78,4 - 15,2 |
921 |
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - wpłaty ze sprzedaży książek - dotacja celowa na ,,Wiklina 2003” |
1.500 - 1.500 |
70 70 - |
4,7 - - |
926 |
Kultura fizyczna i sport - wpływy z dzierżaw - wpływy z usług - odsetki bankowe - wpływy z pozostałych dochodów - środki ze starostwa na imprezy sportowe |
52.570 9.000 17.900 - 22.970 2.700 |
17.036 3.374 3.672 226 9.764 - |
32,4 37,5 20,5 - 42,5 - |
|
Ogółem dochody |
12.917.785 |
6.521.027 |
50,5 |
Wykonanie w poszczególnych grupach dochodów kształtuje się następująco:
Grupa dochodów |
Plan |
Wykonanie |
% |
- subwencja - dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej zleconych gminie - dotacje na zadania własne bieżące - dotacje na zadania własne inwestycyjne - udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa - środki „SAPARD” - dochody własne |
7.055.495 999.645 148.262 100.000 1.083.477 788.082 2.742.824 |
4.033.337 573.148 111.492 - 397.759 - 1.405.291 |
57,2 57,3 75,2 - 36,7 - 51,2 |
Ogółem |
12.917.785 |
6.521.027 |
50,5 |
Wyjaśnienie do realizacji poszczególnych grup dochodów budżetowych:
Wyższy wskaźnik realizacji subwencji ogólnej dla gminy spowodowany jest tym, że dochody z tego tytułu obejmują faktyczne wpływy na rachunek budżetu gminy tj. łącznie z częścią oświatową subwencji na miesiąc lipiec 2003 r. Dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej zostały przekazane gminie proporcjonalnie do zrealizowanych zadań.
Dotacje na zadania własne bieżące gmina otrzymała w prawidłowej wielkości. Wyższy wskaźnik realizacji spowodowany jest tym, że dotację na dodatki mieszkaniowe w pierwszym półroczu otrzymaliśmy w 100% planu ustalonego przez Urząd Wojewódzki na ten okres. Również dofinansowanie z budżetu wojewody do dożywiania dzieci w szkołach (94%) sfinansowanie „wyprawki szkolnej” (100%) to wskaźniki realizacji za okres sprawozdawczy. W okresie I półrocza nie został wykonany plan dotacji na zadania własne inwestycyjne – „rozbudowa publicznego gimnazjum” w związku z tym, że gmina w pierwszej kolejności angażuje na to zadana środki własne.
Wniosek o uruchomienie środków dotacji zostanie złożony do Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie w II półroczu br.
Udziały gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w I półroczu 2003 roku zostały zrealizowane tylko w 36,7%. Tak niski wskaźnik budzi obawy co do pełnej realizacji dochodów gminy z tego źródła.
Dofinansowanie trzech zadań inwestycyjnych gminy ze środków programu ”SAPARD” określone w umowie z Agencją na kwotę 788.082 zł nie zostało w I półroczu uruchomione, ze względu na procedurę i terminy realizacji wniosków o płatność określone w umowie na okres II półrocza br.
Wskaźnik realizacji dochodów własnych gminy uzyskany w okresie sprawozdawczym wyniósł 51,2% i jest proporcjonalny do czasu ich realizacji. Istnieją jednak rozbieżności co do stopnia wykonania planu z poszczególnych źródeł dochodów własnych.
I tak:
- dochody ze sprzedaży majątku komunalnego gminy (32,2%) nie zostały zrealizowane w pełnej wysokości w związku z tym, że procedura przetargowa na niektóre nieruchomości przeznaczone do sprzedaży zostanie wszczęta w drugim półroczy br.
- dochody realizowane przez Urzędy Skarbowe tj. podatek od spadków i darowizn, opłata za czynności cywilno-prawne zostały przekazane gminie wg faktycznych wpływów. Istnieje obawa co do pełnej realizacji ustalonego planu
- wpływy z podatku od nieruchomości zrealizowane w 42,8%, z podatku rolnego 103,4%, te rozbieżności wynikły ze zmiany w ustawach podatkowych, w II półroczu nastąpi korekta planu tych podatków
Realizacja pozostałych dochodów budżetowych ujętych w załączniku Nr 1 przebiega prawidłowo. Pomimo tego faktu, istnieją spore zaległości w podatkach od nieruchomości i rolnym za lata ubiegłe. Szczególnie trudne do realizacji są w przypadku podmiotów będących w likwidacji lub upadłości. Dwom jednostkom prawnym dokonano zabezpieczenia zaległości w podatku od nieruchomości w postaci wpisu hipoteki przymusowej.
Reasumując należy stwierdzić, że osiągnięte w I półroczu dochody zapewniły realizację zadań zaplanowanych do wykonania w tym okresie.